بسم الله الرحمن الرحیم «ان الله لایهدی کیدا الخائنین، خدا نیرنگ خیانتکاران را به هدف نمی رساند»  سوره مبارکه یوسف، آیه ۵۲.

با سلام در ابتدا فرا رسیدن هفته بسیج را به عموم مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه ایران اسلامی که همواره در عمل به تکلیف و وظیفه الهی، دینی و اجتماعی خود مصمّم، قاطع و فداکار بوده اند تبریک و تهنیت عرض می نمائیم. در خصوص وقایع و بروز فتنه اخیر اخیر باید اذعان داشت که ضرورت اصلاح قیمت بنزین و مدیریت بهینه مصرف سوخت امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است. اصلاح قیمت حامل های انرژی به عنوان یک تکلیف دولتی و اقدام راهبردی در برنامه پنجم توسعه (ماده 1 قانون هدفمند کردن یارانه ها) مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و بر این اساس دولت نهم تمهیدات لازم جهت افزایش تدریجی و نابآورانه قیمت و سهمیه بندی حامل های انرژی از طریق کارت سوخت را به اجرا گذاشته بود. مع الاسف دولت دهم و یازدهم با اقدامی غیر کارشناسانه و خلاف برنامه های مصوب کلان کشور با ثابت نگه داشتن قیمت سوخت و حذف یکباره کارت سوخت موجب انحراف راهبردی از برنامه های کلان کشور گردید. مسلماً این انحراف از برنامه های راهبردی کشورقابل ادامه نبود و معضلاتی از جمله قاچاق بی رویه سوخت را به همراه داشت. ناگزیر دولت یازدهم با شیوه ای بسیار غیر منطقی و ناشیانه طرح افزایش قیمت بنزین را با عدم مراعاتِ تدابیرِ لازم در مقدّمات اجرای آن به اجرا گذاشت و شرایط لازم برای سوء استفاده اشرار و معاندین نظام و موج سواری آنها بر اعتراضات مدنی را موجب گردید. همانگونه که پیش بینی می شد این اقدام ضربتی برای افزایش ناگهانی قیمت بنزین، فتنه ی جدیدی را در کشور رقم زد و خسارات زیادی را به همراه آورد که الحمدلله با فضل و عنایت الهی و با درایت وصف ناپذیرِ زعیم حکیم و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدّظلّه العالی) و هوشیاری ملت فهیم و بصیر ایران اسلامی و حضور به موقع بسیجیان عزیز همچون فتنه های گذشته ناکام ماند. نحوه ی برنامه ریزی و مدیریت این موضوع راهبردی اقتصادی که با اجرای شیوه نامناسب تبدیل به یک معضل امنیتی گردید بسیج اساتید را بر آن داشت تا به بررسی تحلیلی این موضوع مهم بپردازد، چرا که با توجه به خسارت های بسیار زیاد مادّی و معنوی اینگونه حوادث برای ملت و کشور، نباید از عوامل پس زمینه بروز اینگونه حوادث بسادگی عبور کرد و ما دانشگاهیان بعنوان نماد نخبگان جامعه باید به بررسی تحلیلی ویژگی های آشوب اخیر، علل بروز آن و نیز نحوه ورود رهبری در موضوع که هر یک دارای خصایص و ویژگی‌های منحصر به ‌فردی است بپردازیم. لذا این بیانیه در سه بخش به بررسی موضوع پرداخته و در خاتمه چند نکته مهم را به عرض دانشگاهیان شریف و عموم ملت شریف ایران اسلامی می رساند.

الف) در خصوص نحوه تصمیم گیری شتاب زده دولت و سران سه قوه سوالات ذیل ذهن آحاد ملت و بویژه نخبگان را به خود معطوف نموده است که باید دولت و مجلس محترم به آن پاسخ دهند:

  1. علل حذف کارت سوخت در سال 94 و زیان سرسام آور ناشی از آن ( با توجه به ثابت ماندن قیمت بنزین و قاچاق این ثروت عظیم ملی در طی چند سال گذشته)
  2. عدم اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه و مصوبات مجلس توسط دولت وهمچنین عمل نکردن مجلس به نقش نظارتی خود و عدم پیگیری موثر مجلس در طی شش سال گذشته مبنی بر اجرای مصوبات قانون هدفمند کردن یارانه ها
  3. زمان بسیار نامناسب برای شروع اجرای چنین طرحی پس از تورم شدید ناشی از افزایش نرخ ارز در طی سال گذشته و آن هم پس از تعطیلی مطلق قانون اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها (مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجم و ششم توسعه)
  4. شیوه ی اجرای ناشیانه و غیر کارشناسانه طرح و نحوه اعلام شوک آمیز طرح
  5. عدم بستر سازی و فراهم کردن تمهیدات لازم برای توجیه و اقناع افکار عمومی از طریق رسانه ها و عدم پیش بینی تبعات اقتصادی و اجتماعی اجرای طرح
  6. نبود تضمین های لازم برای مهار تورم ناشی از آن به مردم
  7. ارائه سخنان و نظرات نسنجیده و غیر منطقی توسط مسئولین اجرایی پس از شروع طرح مبنی بر عدم افزایش هرگونه قیمت کالاها و خدمات

ب) در خصوص منطق حِکمی و عقلی سخنان رهبر معظم انقلاب در حمایت از تصمیم سران قوا درباره سهمیه بندی بنزین نیز ذکر نکات ذیل ضرری است:

  1. دفاع از ساختارهای حاکمیتی و نه جزئیات طرح و دفاع مشروط از طرح در صورت رعایت و طی روند کارشناسی
  2. اعتبار بخشی به ساختارهای رسمی و قانونی کشور به جای تمکین به آشوب سالاری و تغییر قوانین از طریق فشارهای خیابانی
  3. دسته بندی و تفکیک نظرات کارشناسی و مردم معترض از اغتشاشگران و آشوب طلبان
  4. تاکید بر حاکم شدن فضای کارشناسی و نخبگی در اظهارنظر دلسوزان
  5. مشی مبتنی بر اخلاق، فتوّت و جوانمردی برای هزینه از آبرو و جایگاه رهبری نظام بخاطر مصالح و آینده آن و برای عبور از چالشی که ناشی از بی تدبیری دیگر مسئولین امر بوده است !

ج) در خصوص بررسی تحلیلی ویژگیهای آشوب اخیر که بدنبال اجرای طرح مدیریت بهینه مصرف سوخت شکل گرفت نیز ذکر نکات ذیل ضرروی است:

  1. خشونت بسیار سازمان یافته و حرفه ای در فتنه اخیر و تلاش برای کشته سازی و هدفگذاری یکسان و هماهنگ در ایجاد اغتشاش از طریق حمله به مراکز مشخص نظامی، مذهبی، اداری و اقتصادی
  2. عدم تناسب میزان تخریب‌ها و تلفات انسانی با میزان جمعیت آشوبگر حاضر در صحنه
  3. ضعف به شدت سوال برانگیز عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در روند پیش بینی به موقع و کنترل اغتشاشات در ساعات ابتدایی فتنه اخیر با توجه به تجربیات گذشته این نهادها در فتنه های سالهای 88 و 96 و نیز اخبار شبکه های مجازی و دعوت مردم به اعتصاب از زمان اعلام شروع طرح!

و اما چند نکته پایانی:

  • ضرورت حفظ امنیت کشور و حراست از گوهر آرامش و ثبات جامعه در سایه ولايت پذيري و تأثير ناپذيري از دشمن!
  • اثبات موضوع ذخیره راهبردی بودن بسیج در کلیه اموری که نظام و انقلاب به آن نیازمند است!
  • یکپارچگی و عزم قوای سه گانه برای شفافیت در تصمیم گیریهای کلان مملکت!
  • فراهم نمودن شرایط لازم برای اجرای اصل 27 قانون اساسی و به رسمیت شناختن اعتراضات مدنی نظام مند!
  • حمایت جدّی، مستمر و اثر گذار از عملکرد قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی!
  • حمایت قاطع از قوه قضائیه در خصوص برخورد قاطعانه با مسئولین دولتی و مسبّبین اصلی فتنه ۲۵ آبان
  • حمایت قاطع از قوه قضائیه در خصوص برخورد قاطعانه با عوامل میدانی شرارتها و اغتشاشات فتنه اخیر
  • پاسخ منطقی مسئولین قوای مجریه و مقننه به مطالبات به حق مردمی!
  • نظارت دقیق بر حُسن اجرای طرح مدیریّت مصرف سوخت!
  • جبران فوری خسارتهای وارده بر اموال مادی و معنوی مردم!
  • آمادگی کامل دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از وقوع فتنه های پیش رو!
  • تاکید بر نگاه مسئولین به اقتصاد درون زا و پیگیری جدی بحث مالیات برای استقلال تدریجی بودجه کشور به نفت
  • ضرورت هوشمندی قاطبه مردم در انتخابات پیش رو و گزینش افراد شایسته، پاکدست، بصیر و انقلابی
  • ضرورت تکمیل فوری و بی قید و شرط شبکه ملی اطلاعات به منظور قطع دست دشمن از دست اندازی به فضای عمومی جامعه!

ان شا الله این نظام به مدد و عنایت الهی و با حضور بصیرانه مردم فهیم و نخبگان آگاه، راه پرافتخار و روشن خویش را به سوی قلّه های عظیم پیشرفت و سعادت پرشتاب‌تر از گذشته ادامه داده و به زودی با تحقّق گام دوّم انقلاب، تمدّن نوین اسلامی را رقم خواهد زد.

و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم

بسیج اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان

فارسی